EL SIMBOLISME


Que amaga l’art?.
Aquesta pregunta ha funcionat com inspiració per a nombroses novel·les que tenen com a motor la recerca del que és ocult i simbòlic en l'Art. El còdigo Da Vinci, La Tabla de Flandes, El caso Cezzane, La ratonera de Van Gong, la venus del espejo,. Són alguns dels títols on l'anàlisi d'una obra d'art esdevé l'inici de la descoberta d'un misteri que uneix dues de manera simbòlica el passat amb el present.
Però, que amaga l'Art?

Al segle XIX i durant el segle XX es va desenvolupar una ciència, anomenada iconogràfica, que estudiava l'origen i formació de les imatges, la seva relació amb el que és al·legòric i simbòlic, així com la seva identificació per mitjà dels atributs que gairebé sempre els acompanyen.
 

El gran estudi de la iconografia i el seu desenvolupament es va donar especialment a l'Institut Warburg de Londres, sota la direcció de l'historiador i crític d'art Erwin Panofsky. A partir de llavors van veure la llum nombrosa obres d'estudi sobre el tema, enciclopèdies i diccionaris. Els tres grans camps de la iconografia són la mitologia clàssica, la mitologia cristiana i la temàtica sobre les representacions civils.

Nosaltres ens centrarem en l'anàlisi iconogràfic  de l'Art Medieval. Visualitza els següents vídeos i intenta elaborar una explicació personal sobre el simbolisme i l'art.




 





BIBLIOGRAFIA:
GOMBRICH, E. H., Historia del Arte. 2008, Londres, Phaidon Press Ltd.
NEWALL, D., Apreciar el arte. Entender, interpretar y disfrutar de las obras. Barcelona, 2009, Blume.
MARTÍNEZ DE LA TORRE, C., Mitología clásica e iconografía cristiana. Madrid, 2010, Editorial Universitaria Ramón Areces.
PANOFSKY, E., Estudios sobre iconología. Madrid,1998, Alianza.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada