L'ANÀLISI


 
Francesc Guàrdia i Alexandre Soler,Mercat central de València. 1914

ARQUITECTURA.

1. Dades generals de l'obra.
1.1. Identificació: nom, tipus d'edifici (església, teatre,...) i emplaçament.
1.2. Autor i breu referència biogràfica.
1.3. Dates de la construcció i dades de l'època que puguin ajudar a la compressió de l'obra.
1.4. Estat actual de l'edifici. Modificacions, ampliacions, restauracions.

2. Anàlisi formal.
2.1. Organització de l'espai: estudi de la planta.
2.2. Materials i sistemes constructius: arquitravat, voltat, suports, cobertes,...
2.3. L'espai exterior.
2.4. Elements decoratius.

3. Anàlisi estilística i significació de l'edifici.
3.1. Elements formals que es poden considerar definitoris de l'estil.
3.2. Funció i la seva relació amb la forma.
3.3. Elements simbòlics en la distribució de l'espai, la decoració, el lloc on s'ubica,...
3.4. Relació amb la cultura de l'època i la personalitat de l'autor o de qui encarrega l'obra.

4. Valoració i conclusió.
Situar l'obra en el conjunt de la història de l'art. Establir possibles influències o relacions formals o de significat amb d'altres obres. Importància de l'obra com a referent per altres obres posteriors, qualificar-la com a obra clau d'un estil i època de la Història de l'Art o com una obra menor.

Joaquin Sorolla, Sol de tarda. 1903.

PINTURA.

1. Dades generals de l'obra.
1.1. Identificació: títol, datació, autor i lloc on es troba actualment.
1.2. Autor i breu referència biogràfica.
1.3.Descripció breu de dos aspectes:
      1.3.1. Material: mides, suport (mur, llenç, fusta...) i tècnica (fresc, oli, tremp...)
      1.3.2 Contingut: gènere (paisatge, retrat, pintura religiosa...), primera aproximació a allò representat. Indicar si és figurativa o abstracta.
1.4. Estat actual de conservació.

2. Anàlisi formal i estilística.
2.1. La línia i el color. Elements formals que se'n deriven: llum, modelat de les figures, els vestits.
2.2. La composició.
       2.2.1. Prespectiva.
       2.2.2. Tipologia compositiva: oberta, tancada, estàtica, dinàmica,...
       2.2.3. Elements formals que se'n deriven: moviment.
2.3. Elements formals que permeten identificar l'obra amb un estil, època o autor. Influències i relacions formals amb altres obres.

3. Anàlisi significativa.
3.1 Descripció elements iconogràfics: què hi ha representant.
3.2. Interpretació iconològica: què significa allò que hi ha representat en relació a la persona o institució que va encarregar l'obra, amb el context sociocultural en què apareix i amb el paper de l'artista en la societat.
3.3. Relacions del elements formals i significatius.

4. Valoració i conclusió.
Situar l'obra en el conjunt de la història de l'art. Establir possibles influències o relacions formals o de significat amb d'altres obres. Importància de l'obra com a referent per altres obres posteriors, qualificar-la com a obra clau d'un estil i època de la Història de l'Art o com una obra menor.

Catedral de Reims, l'Anunciació i la Visitació. 1230-1260

ESCULTURA.

1. Dades generals de l'obra.
1.1. Identificació: títol, datació, autor i lloc on es troba actualment.
1.2. Autor i breu referència biogràfica.
1.3.Descripció breu de tres aspectes:
      1.3.1. Material: mides, suport i tècnica
      1.3.2. Escultura de volum rodó o relleu.
      1.3.3  Tipologia (figura en grup,..., funerària, commemorativa,...)
1.4. Estat actual de conservació.

2. Anàlisi formal i estilística.
2.1. La tècnica: talla, modelat, fosa o altres.
2.2. La composició.
       2.2.1. Repòs/moviment: recursos emprats.
       2.2.2. Espai i volum. Relació amb el context arquitectònic o urbanístic.
       2.2.3. Acabat: policromia, llum, textures...
2.3. Acabat: policromia, llum, textures...
2.4. Elements formals que permeten identificar l'obra amb un estil, època o autor. Influències i relacions formals amb altres obres.

3. Anàlisi significativa.
3.1. Descripció del elements iconogràfics: què hi ha representat.
3.2. Interpretació iconològica: què significa allò que hi ha representat en relació a la persona o institució que va encarregar l'obra, amb el context sociocultural en què apareix i amb el paper de l'artista en la societat.
3.3. Relacions del elements formals i significatius.
3.4. Funció: representativa, funerària, política,...

4. Valoració i conclusió.
Situar l'obra en el conjunt de la història de l'art. Establir possibles influències o relacions formals o de significat amb d'altres obres. Importància de l'obra com a referent per altres obres posteriors, qualificar-la com a obra clau d'un estil i època de la Història de l'Art o com una obra menor.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada